Tuesday 29 November 2011

Nothing to say





Bila dah masuk mid term nie.. kepala aku dah berserabut. Assignment, test, quiz dan bla bla bla
Banyak kot benda yang nak kene fikir, kadang-kadang syaitan duk cucuk kat otak aku. Boring gila hidup nie, kadang-kadang boring sampai aku rasa macam hidup aku tidak ada fungsi. Sebab terlalu fikir benda- benda macam nie la hidup aku tak tentu arah. Ibadah entah kemana. Solat Jemaah yang semakin ditinggalkan, masa untuk baca quran yang semakin di’limit’kan, ma’thurat entah kemana, solat dhuha dah lesap, solat tahajjud tak pernah nampak bayang.

Tapi apabila aku belek ma’thurat pagi tadi, semangat tu refresh balik bila baca ayat 286 surah al-Baqarah

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatannya) yang dikerjakannya”.



Dan ayat selepas itu membuatkan hati aku bergetar. Tatkala membaca doa 

“(Mereka berdoa): “ ya Tuhan kami, janganlah Engkau hokum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, jangalnah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-prang sebelum kami. Ya Tuhan kami janganlah Engkau pikulkan kami apa yang kami tidak sanggup memikulnya. Maafkan kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkau Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.

Sungguh Allah tidak akan membebani sesorang hambanya dengan apa yang tidak sanggup mereka pikul. Sungguh janji Allah itu amat pasti. Kadang-kadang aku terfikir, is it correct, jika terkeluar dari mulut seorang muslim yang kuat amal ibadahnya perkataan yang seperti nie?

Apa la malang nasib aku?
Kenapa la jadi macam nie?
Tak boleh ke benda nie tak kene kat aku?
Asyik-asyik aku je yang kena?
Kenapa benda nie menimpa aku?
Takde orang len ke Tuhan nak hukum, asyik-asyik aku je?
Kenapa la penyakit nie datang time2 macam nie?

Kalau terkeluar tu aku boleh terima lagi la. Ye la kan, kita manusia, nobody perfect, tapi bila setiap hari keluar benda sama, akal aku tak boleh nak terima. Adakah ‘beliau’ tak pernah dengar ayat diatas. Adakah ‘beliau’ tak yakin janji Allah?

“Demikian janji Allah. Allah tidak pernah mengubah janjiNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat yang sebenar)” ~
ar-Ruum:6

kadang-kadang bila aku tengok sekeliling aku, aku rasa macam aku nie seorang yang rugi. Kenapa aku cakap aku nie seorang yang rugi? Sebab aku tak manfaatkan kedaan sekeliling aku dengan sepenuhnya. Tak pernah nak contohi kawan-kawan aku yang kaki masjid, yang kaki puasa, yang kaki tahajjud. Aku just boleh tengok dan menangisi dalam hati je, nak bangun tahajjud, tapi aku kalah pusingan awal dengan syaitan. Nak pergi masjid, tapi aku terjerumus dalam perangkap syaitan. Nak puasa,tapi susah kot nak tahan nafsu makan.

Maybe, bila difkir-fikir balik, apa yang kurang dalam diri aku adalah ruh untuk beramal. Bila seorang manusia hilang ruh untuk taqarrubkan diri kepada Allah,  dia boleh diibaratkan jasad tanpa ruh. Yang hidup tanpa tentu arah, tiada tujuan hidup.

So, kepada diri aku dan juga sahabat yang membaca coretan diri aku yang hina ini (walaupun tahu  xde orang baca pun), ini adalah tugas kita kat dunia ini untuk beribadah kepadaNya, untuk taqarrub hati ini kepadaNya.. kenapa? Kerana segala-galanya adalah hak milikNya, hidup ini adalah pinjaman semata-mata..

To my dear friends… please bring me back….

1 comment: