Wednesday 21 December 2011

PASCA PERUBAHAN



“Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku dengan melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberi dengan  sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya, dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya.”
 (Hadis riwayat muslim)

Alhamdulillah, genap umurku 20 tahun, semakin bertambah umur, semakin bertambah tanggungjawab, semakin bertambah soalan-soalan diakhirat kelak.

قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ 
Katakanlah (wahai Muhammad); "Nyawa kamu akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)".


Kadang-kadang aku terfikir, sepanjang kehidupan aku, kenapa masih terasa  kosong?, kenapa masih rasa tawarnya hidup ini?......

Alhamdulillah, ada satu malam, aku ada tanya seorang sahabat, pernahkah dia rasa kosong, dan jawapan yang dia bagi menyebabkan aku kembali menilai diri ini, sejauh mana hubungan aku dengan Allah. “Alhamdulillah aku masih rasa manisnya Islam dan iman” dijawabnya

Sungguh wahai sahabat, kadang-kadang kita terlalu cepat berpaling dari Allah, terlalu cepat berputus asa dari Allah, terlalu cepat menjauhi Allah. Contohnya, bagi mereka yang bercouple, bagi aku, mereka yang bercouple adalah mereka yang ingin mencari teman untuk berbicara, teman untuk berkongsi cerita, teman untuk menghilangkan kebosanan,teman untuk menghilangkan kesunyian. Mereka rasa ‘dekat’ dengan pasangan mereka, mereka rasa ‘tenang’ dengan pasangan mereka, tapi pernahkah kita menilai kembali, adakah ‘tenang’ itu mendatangkan kebahagiaan? Adakah ‘dekat’ itu mendatangkan kemanisan dalam hati?

“ Dan sesungguhnya Kamilah yang menciptakan manusia dan Kami ketahui apa yang dibisikkan dalam hatinya dan Kami lebih hampir kepadanya daripada urat lehernya sendiri”
(Qaf 50:16)

Dan jika kamu mencari ketenangan

“ iaitu orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan dzikrullah. Ketahuilah!! Dengan dzikrullah itu tenang tenteramlah hidup manusia”
Ar-Ra’d-28

Dengarlah wahai diri, tatkala hadirnya kekosongan, isilah hatimu dengan dzikrullah, kerana dengan memngingati Allah itu hati kan terisi, kekosongan akan dihalau jauh. Sungguh Allah itu dekat dengan hambanya

“dan apabila hamba-Ku bertanya kepada engkau  ( wahai Muhammad) tentang-Ku, maka sesungguhnya  Aku sangat hampir, Aku memperkenankan doa orang yang meminta apabila dia meminta kepada-Ku maka hendaklah dia mengikuti perintah-Ku serta beriman kepada-Ku, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk”
(Al-Baqarah 2:186)

Sesiapa yang inginkan ketenangan, cukuplah Allah baginya

Sungguh sahabat, fitrah kita adalah untuk beribadat kepada Allah dan menjauhi larangannya bukan mendekati larangannya dan menjauhi-Nya.

Sungguh sahabat, Islam dan iman itu sangat tinggi nilainya, sungguh, hanya orang-orang yang istimewa sahaja yang dapat merasai nikmat itu. Janganlah kita mensia-siakan anugerah yang sangat besar ini. Jangalah pernah kita berhenti berjuang untuk menyebarkan rasa bahagia ini

Oh pejuang, dimanapun ada ketenangan
Oh pejuang, dimanapun ada kebahgiaan

Sungguh kebahgiaan dan ketenangan itu adalah dengan menghambakan diri kepada Allah, kerana jika kita mencintaiNya, Dia pasti mencintai kita. cintaNya tidak pernah pudar dan takkan pernah padam selagi mana kita mencintaiNYA.

No comments:

Post a Comment